מצאו את המשרה הבאה שלכם

"יש איזו אשליה שכשמסיימים את התואר, נגמרים גם הלימודים. זאת טעות"

הפגשנו בין ד״ר חגי סלוצקי, הרופא הראשי של כללית סמייל, ובין ד״ר אמיר בילדר שהתחיל את דרכו במקצוע לפני כשנתיים, לשיחה צפופה על מה שבאמת חשוב בקריירה ברפואת שיניים

מעל 1,100 רופאי שיניים מגיעים מדי יום לעבוד במעל ל – 100 מרפאות כללית סמייל, הפרושות ברחבי הארץ. הנבחרת הזאת, שמטפלת במאות בני אדם בכל יום, כוללת רופאים ותיקים ומנוסים ולצידם רופאים צעירים ומוכשרים, שסיימו את ההכשרה הארוכה ומתחילים את הקריירה שלהם. 

הפגשנו בין הרופא הראשי של כללית סמייל ורופא צעיר שעובד ברשת כשנתיים, כדי לקבל כמה טיפים לקריירה מוצלחת בתחום רפואת השיניים.

ד"ר חגי סלוצקי, הרופא הראשי של כללית סמייל, החל לעבוד במרפאת השיניים של כללית, כשעוד נקראה ״קופת החולים של העובדים בא״י״. הקופה תמכה בבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת תל-אביב, ושילבה את בוגריו במרפאות ברחבי הארץ. ד״ר סלוצקי, בוגר לימודי רפואת שיניים בתל אביב, בעל תואר שני בבריאות הציבור מטעם בית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית וסיים התמחות ברפואת שיניים ציבורית בפקולטה לרפואת שיניים בהדסה. כיום הוא מרצה בכיר במחלקה לשיקום הפה של בית הספר לרפואת שיניים ובפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ומנהל מחקרים בתחום חומרים דנטליים ורפואת שיניים ציבורית.

ד"ר סלוצקי: "יש לרשת המון שיתופי פעולה עם אוניברסיטאות, חברות לטכנולוגיה רפואית ועוד"

במהלך הקריירה שלו, ד״ר סלוצקי הספיק לעבוד גם בשוק הפרטי, עבד כרופא שיניים במשרד הביטחון ובשנת 2001 חזר לרשת אחרי שהפכה לכללית סמייל. "שמחתי לחזור כי זה ארגון שבו השתלבתי נהדר כרופא צעיר, וזכרתי את האווירה הטובה וההתמקצעות המהירה שעברתי״, מספר ד״ר סלוצקי.

ד"ר אמיר בילדר הוא דור שני לרופאי שיניים בכללית סמייל. הוא סיים את לימודי הרפואה ב-2018 ומהר מאוד מצא את עצמו בסביבה המוכרת לו מהקריירה של אביו. ״היה לי ברור שאני רוצה להתחיל את הקריירה שלי ברשת גדולה שיש בה גב של רופאים ותיקים, שמהם אפשר ללמוד ויכולים לסייע״, מסביר ד״ר בילדר. ״החלטתי שאני רוצה לנסות להשתלב באחת מהמרפאות בחיפה שקרובה לכרמיאל, עיר מגוריי, ואני חייב לומר שבכל יום אני מרוצה יותר מהבחירה שעשיתי. כל יום מביא איתו ידע חדש ואתגרים חדשים״.

זה הרגע לקחת צעד אחורה, ולתת לשני הרופאים לדבר. 

ד"ר בילדר: בתור רופא צעיר אני מרגיש עד כמה גב של ארגון גדול הוא משמעותי בעבודה היומיומית. כמה זה מסייע ונותן לי בטחון לדעת שבחדר ליד יש תמיד רופא מומחה שיכל לעזור, לייעץ – שאני בעצם מוקף באנשי מקצוע מנוסים וטובים. עד כמה זה חשוב בעיניך בתחילת קריירה של רופא שיניים?

ד"ר סלוצקי: ״אתה מרגיש זאת על בשרך ובצדק, כי יש לא מעט דברים מעבר ללימודים הפורמליים, שפשוט צריך להתנסות בהם ולצבור ניסיון. המשימה של רופא שיניים צעיר היא  ללמוד וחלק ניכר מהלימוד נוצר במסגרת האקשן היומיומי. כשאתה נמצא במרפאה עם מומחים שונים, מקבל מטופלים מסוגים שונים, בגילאים שונים וממגזרים שונים, אתה נחשף למקרים ייחודיים ומורכבים, לומד הרבה יותר מהר ומתמקצע". 

"רופא שיניים צריך להתמקצע ולהשתלם כדי להשתפר, וברגע שהזמן של רופא מתבזבז על ניהול עסק – על כל המשתמע מכך – ההתפתחות שלו נפגעת. בסמייל יש לרופאים מערכת אדמיניסטרטיבית שלמה שמטפלת בנושאי התורים, השיווק וכל הניהול השוטף. בהמשך הקריירה אפשר לשלב בין מרפאה פרטית לציבורית, אבל המגמה העולמית היא ללכת לכיוון הרפואה המאורגנת ואני מאוד מאמין בה".

ד"ר בילדר: נושא היחס למטופלים מאוד מעסיק אותי. הרבה פעמים מגיעים מטופלים מבוהלים, נרתעים מטיפול ויש גם מטופלים חסרי סבלנות שכועסים כי התור התארך או כי לא נמצא תור במועד שהתאים להם. יש לך טיפים איך להגיע למטופלים, איך לטפח את יחסי האנוש איתם?

ד"ר סלוצקי: ״נגעת בנקודה חשובה מאוד ברפואה בכלל וברפואת שיניים בפרט, משום שהיא נתפסת כחוויה כואבת ומפחידה שאנשים נמנעים ממנה. המפתח הוא להבין מאיפה הם מגיעים, מה הרקע שלהם ולגבש תקשורת ייחודית לכל אחד ואחת. מטופלים שמגיעים למרפאה שלנו עוברים חוויה אחידה: עובדות המינהל מקבלות אותם בחיוך, מסייעות ומסבירות ומשם זה מגיע לרופא. חשוב מאוד להיות לבבי, להסביר ולשתף את המטופל בתהליך, יש כאן בנייה של כבוד ואמון הדדי".

"רופא שיניים טוב הוא כזה שמשקיע המון ביחסי האנוש שלו עם המטופלים. ברגע שאתה מצליח להבין מה עובר על המטופל שלך ולפרק את המתח, זה רותם אותו לתהליך באופן טבעי. יש לי מטופלים שמגיעים לטיפולים בקביעות כבר 30 שנה וזה עניין שנכון לכל הארגון. מי שמשתלב בצוות המרפאות שלנו, מגיע גם בגלל יחסי האנוש – זה תנאי הכרחי להצלחה".

ד"ר בילדר: "אני חייב להודות שזה אחד הדברים הנעימים ביותר בארגון שלנו – באמת יש קשרים טובים בתוך צוות העובדים – רופאים, סייעות, שינניות ועובדות מינהל – כולם בגובה העיניים ותמיד בסבלנות ובחיוך. אני מרגיש את הערבות ההדדית וזה מחלחל גם ליחסים עם המטופלים. אם הייתי מבקש ממך שתגיד לי דבר אחד שהוא החשוב ביותר שרופא שיניים זקוק לו כדי להצליח בתחום? מה היית אומר?

ד"ר סלוצקי: ״יש איזו אשליה שכשמסיימים את התואר, נגמרים גם הלימודים. זאת טעות. לאורך כל שנות הקריירה שלך אתה לא מפסיק ללמוד. לרופא צעיר יש אחריות לעבור השתלמויות, להשתתף בקורסים ובכנסים ולפתח את עצמו מקצועית. היתרון של השתלבות בארגון כמו כללית סמייל, הוא שהארגון מספק לך אופציות של השתלמויות מקצועיות. אנחנו עושים השתלמויות כל הזמן. יש לנו קשרים עם אוניברסיטאות שעושות השתלמויות בחינם ומשלבות עובדים שלנו".

״בנוסף, מכיוון שאנחנו נתפסים כגורם מקצועי ואמין, יש לרשת המון שיתופי פעולה עם גורמים מרכזיים בתחום, אוניברסיטאות, חברות לטכנולוגיה רפואית ועוד והמשמעות היא שהעובדים מקבלים את הכלים המעודכנים והטובים ביותר. זה כולל גם את שלב ההתמחות, שבו אנחנו מסייעים בהכוונה ובתמיכה כלכלית. ההתמחויות הן עסק מאוד יקר, אנחנו מציעים הלוואות בתנאים מעולים שמסייעות לרופאים לסיים את התואר, והם משלמים אותן לאחר מכן. זה עיסוק תמידי: רופא טוב הוא רופא מעודכן".

ד"ר בילדר: "במבט לאחור האם היית משנה משהו בקריירה"?

ד"ר סלוצקי: ״אני חייב לומר שאני מרוצה מאוד מהאופן שבו דברים התפתחו עבורי. אני רופא שיניים כבר 30 שנה והתנסיתי במגוון תפקידים, צמחתי לאט וצברתי ניסיון. אני חושב שהצלחתי לעשות קריירה לא רעה ולהתפרנס יפה מהמגזר הציבורי. כללית סמייל היא ארגון שאפשר לגדול בו ויש לאן להתפתח. לארגונים גדולים ויציבים יש את הפריבילגיה לגדל אנשים, לסייע להם להתמקצע והם יכולים לפרוח בהם״.